Місцеве самоврядування та його особлива роль
у державному управлінні
Конституція
України закріпила дві системи влади на місцях:
місцеві державні адміністрації, які є відповідними органами виконавчої влади,
та місцеве самоврядування як публічну владу територіальних громад.
Місцеве
самоврядування – це право та реальна здатність територіальної громади – жителів
села чи добровільного об’єднання в сільську громаду жителів кількох сіл, селища
та міста – самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб
місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах
Конституції і законів України. Місцеве самоврядування є складовою організації
управління суспільством. На відміну від місцевого управління, місцеве
самоврядування є діяльністю, спрямованою на забезпечення потреб та інтересів
місцевого населення. У політичному аспекті місцеве самоврядування розглядається
як інститут парламентського режиму, специфічна форма реалізації публічної
влади, відмінної як від держави, так і від об’єднань громадян1.
Основними рисами місцевого самоврядування в Україні є:
демократичний характер, здійснення на всіх щаблях адміністративно-територіального
устрою держави (крім АРК), відсутність ієрархії між територіальними громадами,
їх органами і посадовими особами, характер соціальної служби,
фінансово-економічний, політичний характер, специфічний правовий статус.
Важливими ознаками будь-якого органу місцевого
самоврядування є його правова, організаційна та фінансова автономія щодо інших
органів місцевого самоврядування, а також державних органів. Суть правової
автономії виявляється у наявності в органів місцевого самоврядування власних
повноважень, визначених Конституцією і законодавством.
Місце та
роль органів місцевого самоврядування в системі державного управління
визначаються структурою їхповноважень,
що включають:
1) власні
(самоврядні) повноваження, здійснення яких пов’язане з вирішенням питань
місцевого значення, наданням громадських послуг населенню; 2) делеговані
повноваження (окремі повноваження органів виконавчої влади, надані законом
органам місцевого самоврядування), здійснення яких пов’язане з виконанням
функцій виконавчої влади на місцях.
Система
самоврядування включає первинний рівень самоврядування – село, селище, місто і
вторинний – район, область. Головним осередком місцевого самоврядування є села,
селища і міста, де живуть люди і природним шляхом утворюють громади.
Згідно зі
статтею 140 Конституції України місцеве самоврядування здійснюється
територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так
і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх
виконавчі органи, тобто через певний структурно-організаційний механізм, який
іменується системою самоврядування в Україні.
Закон «Про
місцеве самоврядування в Україні» (ст. 5) до елементів системи місцевого самоврядуваннявідносить:
територіальну громаду; сільську, селищну, міську раду; сільського, селищного,
міського голову; виконавчі органи сільської, селищної, міської ради; районні в
місті ради, які створюються в містах з районним поділом за рішеннями територіальної
громади міста або міської ради; районні та обласні ради, що представляють
спільні інтереси територіальних громад сіл, міст; органи самоорганізації
населення.
Суб’єктом
і основним носієм функцій у системі місцевого самоврядування і повноважень є
територіальна громада.Територіальна
громада – це
спільнота мешканців, жителів населених пунктів (сіл, селищ і міст), об’єднана
загальними інтересами власного життєзабезпечення, самостійного, в межах
законів, вирішення питань місцевого значення як безпосередньо, так і через
органи місцевого самоврядування.
Територіальні
громади чинним законодавством наділені функціями і повноваженнями в різних
сферах місцевого життя. Вони управляють майном, що є в комунальній власності, і
затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку й
контролюють їх виконання; затверджують відповідно до закону бюджети відповідних
адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; забезпечують
проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють,
організують та ліквідують комунальні підприємства, установи та організації,
здійснюють контроль за їх діяльністю та виконують інші функції, віднесені
законом до їх компетенції.
Для
реалізації рішень сільських, селищних і міських рад та здійснення інших завдань
виконавчо-розпорядчого характеру створюються виконавчі органи рад.Це –
виконавчі комітети, відділи, управління та інші виконавчі органи. Виконавчі
органи рад наділено власними та делегованими повноваженнями.
Головною
посадовою особою територіальної громади є сільський, селищний і міський голова,
який обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом
таємного голосування строком на 4 роки. Він очолює відповідну раду та її
виконавчий орган. У своїй діяльності підзвітні, підконтрольні та відповідальні
перед територіальними громадами, які їх обрали, перед своїми радами, а з питань
здійснення виконавчими органами рад повноважень органів виконавчої влади –
підконтрольні відповідним місцевим адміністраціям.
Органами
місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних
громад, сіл, селищ і міст, є районні та обласні ради. Як
вторинний, інтегральний рівень місцевого самоврядування, вони покликані
захищати інтереси місцевого самоврядування перед районними та обласними
державними адміністраціями. Районні й обласні ради наділено власними і
делегованими їм територіальними громадами сіл, селищ і міст повноваженнями.
Органічним
доповненням місцевого самоврядування є органи самоорганізації населення
(будинкові, вуличні, квартальні та ін.), які утворюються з ініціативи жителів
сіл, селищ і міст з дозволу відповідних рад.
Концепцією
адміністративної реформи передбачається трансформація низової ланки системи
адміністративно-територіального устрою шляхом добровільного об’єднання на
основі чинних положень Конституції України адміністративно-територіальних
одиниць для забезпечення формування реального суб’єкта місцевого самоврядування
– такої територіальної громади, яка б мала необхідні фінансові та матеріальні
можливості для надання населенню повноцінних державних громадських послуг.
Проте слід
зазначити, що сьогодні Україна знаходиться на черговому етапі пошуків
оптимальної моделі організації влади на місцях. У цьому напрямі спостерігаються
позитивні тенденції щодо збалансування функцій і повноважень інститутів влади,
їх дієвості. Проте, як зазначає М. Пухтинський, повного балансу інтересів у
владних відносинах ще немає1. Йдеться про взаємовідносини у двох площинах: між
центром і регіонами та між місцевими органами виконавчої влади та органами
місцевого самоврядування.
Немає коментарів:
Дописати коментар