Розділ ХI Місцеве
самоврядування
Місцеве
самоврядування є правом територіальної громади — жителів села чи добровільного
об’єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста — самостійно
вирішувати питання місцевого значення в межа х Конституції і законів України.
Особливості
здійснення місцевого самоврядування в містах Києві та Севастополі визначаються
окремими законами України.
Місцеве
самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому
законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування:
сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.
Органами
місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних
громад сіл, селищ та міст, є районні та обласні ради.
Питання
організації управління районами в містах належить до компетенції міських рад.
Сільські,
селищні, міські ради можуть дозволяти за ініціативою жителів створювати
будинкові, вуличні, квартальні та інші органи самоорганізації населення і
наділяти їх частиною власної компетенції, фінансів, майна.
До складу
сільської, селищної, міської ради входять депутати, які обираються жителями
села, селища, міста на основі загального, рівного, прямого виборчого права
шляхом таємного голосування строком на чотири роки .
Територіальні
громади на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного
голосування обирають строком на чотири роки відповідно сільського, селищного та
міського голову, який очолює виконавчий орган ради та головує на її засіданнях
.
Статус голів,
депутатів і виконавчих органів ради та їхні повноваження, порядок утворення,
реорганізації, ліквідації визначаються законом.
Голова районної
та голова обласної ради обираються відповідною радою і очолюють виконавчий
апарат ради.
Матеріальною і
фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи
місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності
територіальних громад сіл, селищ, міст, район ів у містах, а також об'єкти
їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.
Територіальні
громади сіл, селищ і міст можуть об’єднувати на договірних засадах об’єкти
комунальної власності, а також кошти бюджетів для виконання спільних проектів
або для спільного фінансування (утримання) комунальних підприємств, організацій
і ус танов, створювати для цього відповідні органи і служби.
Держава бере
участь у формуванні доходів бюджетів місцевого самоврядування, фінансово
підтримує місцеве самоврядування. Витрати органів місцевого самоврядування, що
виникли внаслідок рішень органів державної влади, компенсуються державою.
Територіальні
громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи
місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності;
затверджують програми соціально-економічного та ку льтурного розвитку і
контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних
адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; встановлюють
місцеві податки і збори відповідно до закону; забезпечують проведення місцевих
референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють, реорганізовують та
ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також
здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого
значення, віднесені законом до їхньої компетенції.
Обласні та
районні ради затверджують програми соціально- економічного та культурного
розвитку відповідних областей і районів та контролюють їх виконання;
затверджують районні і обласні бюджети, які формуються з коштів державного
бюджету для їх відпові дного розподілу між територіальними громадами або для
виконання спільних проектів та з коштів, залучених на договірних засадах з
місцевих бюджетів для реалізації спільних соціально-економічних і культурних
програм, та контролюють їх виконання; вирішують і нші питання, віднесені
законом до їхньої компетенції.
Органам
місцевого самоврядування можуть надаватися законом окремі повноваження органів
виконавчої влади. Держава фінансує здійснення цих повноважень у повному обсязі
за рахунок коштів Державного бюджету України або шляхом віднесення до місцевого
бюдже ту у встановленому законом порядку окремих загальнодержавних податків,
передає органам місцевого самоврядування відповідні об’єкти державної
власності.
Органи
місцевого самоврядування з питань здійснення ними повноважень органів
виконавчої влади підконтрольні відповідним органам виконавчої влади.
Органи
місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають
рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Рішення органів
місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам
України зупиняються у встановленому законом порядку з одночасним зверненням до
суду.
Права місцевого
самоврядування захищаються в судовому порядку.
Стаття 146.
Інші питання
організації місцевого самоврядування, формування, діяльності та
відповідальності органів місцевого самоврядування визначаються законом.
Немає коментарів:
Дописати коментар