Моделі місцевого самоврядування
Суб'єктами місцевого самоврядування є:
> територіальна громада;
> мер (голова);
^ представницькі органи місцевого
самоврядування (ради); ^ виконавчі органи місцевого самоврядування.
Проблема побудови системи місцевого
самоврядування у загальному вигляді зводиться до розподілу функцій і
компетенції між суб'єктами місцевого самоврядування і не має однозначного
вирішення. Узагальнення світового досвіду у вирішенні цієї проблеми дає
можливість визначити декілька основних моделей місцевого самоврядування, які
знайшли практичне втілення в різних країнах (табл. 8).
Таблиця 8
МОДЕЛІ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ
Назва моделі
|
Характеристика моделі
|
Умови ефективної роботи моделі
|
"СИЛЬНИЙ
мер - рада"
|
Мер, як правило, обирається всім населенням, наділений
правом вето на рішення ради.
Рада наділена правом відміни вето мера кваліфікованою
більшістю. Мер самостійно і одноосібно керує адміністрацією, формує її
кадровий склад. Механізм дострокового припинення повноважень мера - місцевий
референдум.
|
Якщо на посаду мера є претендент, який користується
підтримкою більшості населення і наділений достатніми адміністративними і управлінськими
якостями.
|
"слабкий мер - рада"
|
Мер обирається з депутатів ради. Для прийняття окремих
правових актів, призначення чи звільнення посадових осіб місцевого
самоврядування (МСВ) мерові необхідна згода ради.
Дострокове припинення повноважень мера - з ініціативи ради
чи населення.
|
Якщо неможливо визначити уподобання виборців, або якщо
кандидат не має достатніх знань і навичок управління муніципального утворення
(МУ).
|
"рада - управляючий"
|
Організація діяльності ради здійснюється головою, який
обирається з депутатів ради. Формування адміністрації і керівництво нею
відноситься до компетенції управляючого, якого за контрактом наймає рада.
|
За умов невизначеності у відношенні до претендентів на
посаду вищої посадової особи МУ.
|
"комісія"
|
Базується на виборності ряду посадових осіб МСВ і сполучає
представницькі і виконавчі функції.
Керівники органів і структурних підрозділів адміністрації
обираються. Повноваження представницького органу виконує комісія, до складу
якої входять всі обрані посадові особи.
|
Для МУ, які мають достатній кадровий потенціал.
|
"мер - загальні збори"
|
єдина виборна особа - мер (староста), який здійснює
повноваження всіх органів місцевого самоврядування, за виключенням місцевого
бюджету, звіту про йото виконання і контрольних повноважень, - для цього
призначається або обирається скарбник (бухгалтер)
|
Тільки для МУ, в яких є реальна можливість організації і
проведення зборів з максимальною кількістю виборців
|
Побудова місцевого самоврядування в Україні
В Україні на рівні базових територій
(за винятком м. Київ і Севастополь) місцеве самоврядування будується за моделлю
"сильний мер - рада" (рис. 11).
Рис. 11. Модель "Сильний мер -
рада"
Особливістю місцевого самоврядування
міст Київ і Севастополь є відсутність виконавчих
комітетів міських рад народних депутатів. їхні функції делеговані
відповідним міським державним адміністраціям. Міський голова цих міст
обирається територіальною громадою і очолює міську раду народних депутатів.
Разом з тим міський голова призначається Президентом України на посаду голови
міської державної адміністрації. Таким чином, міський
голова міст Київ і Севастополь одночасно є й посадовими особами місцевого
самоврядування, і посадовими особами державного управління.
Немає коментарів:
Дописати коментар