- Територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені відповідно до закону як об'єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини. Стаття 60. Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні” -

четвер, 16 червня 2016 р.

У будинку створено ОСББ: що з пільгами та субсидіями

Схожі питання поставали й раніше, але з травня 2016 року внесено низку коректив до порядку надання субсидій населенню, та й самі тарифи на комунальні послуги істотно зросли, тому питань стало ще більше. Розгляньмо нововведення щодо субсидій та чи є особливості для надання субсидій мешканцям багатоповерхівки, де створили ОСББ

Передусім наголосимо:  субсидії надають населенню для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива. Водночас процедура оформлення й надання субсидій для всіх громадян України однакова та не залежить від того, на чиєму балансі перебуває будинок і яка там форма управління. Тобто для всіх мешканців будинків діє однакова процедура звернення за субсидією.

Особливості для надання субсидій мешканцям будинків, де створено ОСББ

Деякі особливості для надання пільг і субсидій для відшкодування витрат на утримання будинків і споруд та прибудинкових територій мешканцям житлових будинків, у яких створено ОСББ (житлово-будівельні кооперативи), визначені постановою КМУ від 13.11.2013 р. № 860 (далі ― Постанова № 860). Так, при наданні їм субсидій застосовується розмір внесків, що спрямовуються на утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (із розрахунку на 1 квадратний метр загальної площі квартири), визначений загальними зборами ОСББ. Цей показник не може бути більшим за найвищий тариф на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, установлений відповідним органом місцевого самоврядування для будинків такої самої поверховості, а за їх відсутності ― не більше найвищого тарифу на такі послуги, установленого відповідним органом місцевого самоврядування.
Із цією метою органам місцевого самоврядування рекомендували подавати щомісяця інформацію про встановлені ними найвищі тарифи на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій у розрізі поверховості будинків управлінням праці та соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, структурним підрозділам із питань праці та соціального захисту населення виконавчих органів міських, районних у містах (у разі створення) рад  (п. 3 Постанови № 860).
Що змінилося в наданні субсидій із травня 2016 року
Із 30 квітня 2016 року постановою від 27.04.2016 р. № 319 (далі ― Постанова № 319) унесено зміни до Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженого постановою КМУ від 21.10.1995 р. № 848 (далі ― Положення № 848). Озвучимо найважливіші з них.
Призначення субсидій особам, які мають право на пільги
Так, особам, які мають право на пільги на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива та скрапленого газу, при призначенні субсидії відповідно до абз. 2 п. 4 Положення № 848:
·                     вартість плати за послуги нараховується без урахування пільг;
·                     у разі призначення таким особам житлової субсидії їм не надають відповідні пільги.
Тому з травня 2016 року буде здійснено перерахунок діючих субсидій, які розраховували з урахуванням пільг. Якщо субсидія призначається на наступний період із квітня 2016 року, то вартість послуг у квітні береться з урахуванням пільг.
Із травня 2016 року списки осіб, які отримують субсидію та мали право на пільги, передають організаціям, що надають житлово-комунальні послуги, щоб їм не нараховували пільги з травня 2016 року. Також відповідну інформацію вносять до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги. При цьому якщо розмір субсидії становить 0 грн, таких осіб не включають до зазначених списків. Такі списки надаватимуть надавачам зазначених вище послуг щомісяця.
Призначення субсидії на оплату послуг з управління будинком
Це важлива зміна для співвласників багатоповерхових будинків, у яких утворені ОСББ, і для мешканців інших будинків (у яких не створили ОСББ), яким буде за конкурсом призначено управителя виконавчим органом місцевої ради, на території якого розташована багатоповерхівка. Тож перелік послуг, на оплату яких призначають субсидію, наразі доповнено послугою з управління будинком (абз. 1 п. 2 Положення № 848).
Оскільки вартість послуг з управління будинком визначається за домовленістю сторін, призначення субсидій на оплату витрат на управління будинком буде можливе тільки після затвердження Мінрегіоном нормативно-правових документів щодо граничного розміру вартості послуги з управління для надання субсидій.
Субсидії особам, які орендують житло
За рішенням комісії, утвореної виконавчим органом місцевої ради, субсидія може бути призначена особі, котра не зареєстрована, але фактично проживає в житловому приміщенні (будинку) на підставі договору найму (оренди) житла, якщо цій особі нараховують плату за житлово-комунальні послуги (абз. 1 п. 6 Положення №  848). Це нововведення пов’язано з тим, що у випадках, коли за відсутності засобів обліку комунальних послуг кількість зареєстрованих у житловому приміщенні осіб не збігається із кількістю осіб, які орендують житло, розрахунок житлової субсидії ускладнюється. Адже плата за послуги мала б нараховуватися для тієї кількості осіб, які орендують житлове приміщення. При цьому не вимагається відкриття особових рахунків на сплату послуг на особу, котра орендує житло.
За наявності договору найму (оренди) субсидію призначають по місяць, у якому спливає строк дії договору найму (оренди). Призначення субсидії на наступний період здійснюють на підставі заяви та декларації.
Але, як і раніше, відкритим лишається питання: як орендар житла зможе укласти договір на постачання комунальних послуг із їх постачальниками? Якщо переглянути, які документи вимагають надати постачальники комунальних послуг під час укладання договорів на їх постачання, то потрібні саме правовстановлюючі документи від власників квартир (на яких і відкривають особові рахунки).

За який період ураховують доходи для призначення субсидії

Більше немає можливості призначати субсидії на підставі доходів за 3 місяці, що передують місяцю, із якого призначається субсидія, а також щодо врахування розміру пенсії за останній місяць перед зверненням.
Наразі субсидію розраховують на підставі доходу осіб за попередній календарний рік, а субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, яка призначається в I кварталі, ― на підставі доходу за перші 3 квартали попереднього календарного року (абз. 2 п. 12 Положення № 848).

Визначення доходу для призначення субсидії

Згідно з абз. 6 п. 12 Положення № 848, підвищені розміри доходів, що враховуються до сукупного доходу для фізосіб-підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування та є платниками єдиного податку, до:
·                     двох розмірів прожиткового мінімуму, установленого для працездатних осіб (далі ― прожитковий мінімум), ― для підприємців-єдинників групи 1;
·                     трьох розмірів прожиткового мінімуму ― для підприємців-єдинників групи 2;
·                     чотирьох розмірів прожиткового мінімуму ― для підприємців-єдинників групи 3.
Але до сукупного доходу таких підприємців не враховують розміри доходу самозайнятої особи і доходу від підприємницької діяльності, інформацію про які надає ДФС на запит органу соцзахисту населення.
Для працездатних осіб, які не працюють (окрім учнів і студентів, які проживають із батьками чи іншими членами родини; військовослужбовців строкової служби) і середньомісячний дохід яких менший за прожитковий мінімум, установлений для працездатних осіб, до сукупного доходу за кожен місяць тепер ураховується дохід на рівні двох розмірів такого прожиткового мінімуму. В окремих випадках для таких осіб, які проживають у сім’ях, що опинилися в складних життєвих обставинах, за рішенням комісії може враховуватися дохід на рівні прожиткового мінімуму, установленого для працездатних осіб (абз. 3 п. 12 Положення № 848).
Для студентів денної форми навчання, котрі мають батьків, зареєстровані самі й не отримують стипендії, а також для осіб, які перебувають на обліку в центрі зайнятості та не отримують допомоги по безробіттю, у яких середньомісячний дохід менший за прожитковий мінімум, установлений для працездатних осіб, до сукупного доходу за кожен місяць ураховується дохід на рівні такого прожиткового мінімуму(абз. 5 п. 12 Положення № 848).
Із переліку осіб, у дохід яких ураховуються фактичні розміри соціальних виплат, виключено осіб, які отримують допомогу по догляду за інвалідом І групи чи особою, яка досягла 80-річного віку. Таким чином, до сукупного доходу таких працездатних осіб ураховують дохід на рівні двох розмірів прожиткового мінімуму, установленого для працездатних осіб, або в разі прийняття відповідного рішення комісією для осіб, які проживають у сім’ях, які опинилися в складних життєвих обставинах, ― одного прожиткового мінімуму, установленого для працездатних осіб.
Перелік доходів, які не враховують до сукупного доходу під час призначення субсидії, доповнили:державною соціальною допомогою на дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, та щомісячною адресною допомогою внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, у т.ч. на оплату житлово-комунальних послуг (п. 8 Положення № 848).
Громадянам надали право не підтверджувати довідками доходи, зазначені ними в декларації, інформація про які відсутня в ДФС, ПФУ, фондах соціального страхування, ― у разі неможливості надати відповідні довідки. За таких обставин заявник додає письмове пояснення довільної форми, у якому зазначає причини неподання довідок і вказує розмір таких доходів, які враховуються до сукупного доходу (абз. 3 п. 13 Положення № 848).

На який період призначається субсидія

Субсидію для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг призначають із місяця звернення за її призначенням до кінця опалювального сезону, але не більш ніж на 12 місяців. Зважаючи на те що опалювальний сезон закінчився 30 квітня, субсидії на оплату житлово-комунальних послуг, які призначаються в травні 2016 року – квітні 2017 року (у т.ч. на наступний період без звернення громадян), призначають до квітня 2017 року включно.
Субсидія для відшкодування витрат на придбання твердого палива та скрапленого газу, як і раніше, призначається на календарний рік. Але наразі немає норми щодо призначення субсидії на придбання твердого палива та скрапленого газу на наступний період без звернення громадян. Беручи до уваги те, що субсидія на придбання твердого палива та скрапленого газу особам, які отримували субсидію в 2015 році, не призначена на 2016 рік (до набрання чинності Постановою № 319), то для її призначення мають бути подані заява й декларація.
У яких випадках здійснюють перерахунок субсидії
Перелік випадків, у яких проводять перерахунок субсидії без звернення громадян за п. 14 Положення № 848, доповнено такими випадками:
·                     зміна соціальних нормативів використання житлово-комунальних послуг;
·                     нарахування плати за централізоване опалення за відсутності засобів обліку теплової енергії з урахуванням фактичної температури зовнішнього повітря.
Також у зв’язку зі зміною державних соціальних стандартів (нормативів) у сфері житлово-комунального обслуговування згідно з постановою КМУ від 27.04.2016 р. № 317 у травні 2016 року мають провести перерахунок діючих розмірів субсидій.
Як бути, якщо залишки сум субсидій не використані

Після закінчення опалювального сезону виробники (виконавці) послуг суми невикористаних субсидій на оплату опалення повертають до держбюджету. Підставою для цього є акт звіряння, складений виробником (виконавцем) послуг разом зі структурним підрозділом із питань соцзахисту населення. При цьому не повертається частина невикористаної суми субсидії в еквіваленті вартості 100 кубічних метрів природного газу чи в еквіваленті 150 кВт/год електричної енергії (у разі використання цих джерел енергії для індивідуального опалення), яку виконавець послуги зараховує як оплату послуги, у т.ч. обов’язкової частки платежу домогосподарства, на наступні розрахункові періоди (п. 15 Положення № 848). Невикористану суму субсидій визначають за цінами й тарифами, діючими станом на 01.05.2016 р.

Оплата послуг отримувачами субсидії

Громадяни, яким призначено субсидію для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, зобов’язані щомісяця сплачувати вартість фактично спожитої послуги з урахуванням розміру призначеної субсидії. У разі несплати громадянами відповідної вартості надання субсидії припиняється за поданням надавачів послуг (п. 20 Положення № 848).

Які документи потрібно надати для призначення субсидії мешканцю будинку, де створено ОСББ

Для призначення субсидії громадянин, особа якого посвідчується паспортом або іншим документом, згідно з п. 13 Положення № 848, подає територіальному структурному підрозділу з питань соцзахисту населення за місцем реєстрації (орендарі ― за місцем проживання):
·                     заяву про призначення житлової субсидії;
·                     декларацію про доходи та витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, за встановленими формами;
·                     довідку про доходи ― у разі зазначення в декларації інших отриманих доходів, інформація про які відсутня в ДФС, ПФУ, фондах соціального страхування, і відповідно до законодавства не може бути отримана за запитом підрозділу з питань соцзахисту населення;
·                     договір найму (оренди) житла (за наявності й потреби).
Але тепер зазначені заяву та декларацію можна надіслати не тільки поштою, а й в електронній формі з використанням засобів телекомунікаційних систем, зокрема, із використанням електронного цифрового підпису, структурному підрозділу з питань соціального захисту населення за місцем реєстрації заявника (орендарі — за місцем проживання). У разі отримання надісланих із використанням засобів телекомунікаційних систем заяви та декларації, у яких відсутній електронний цифровий підпис громадянина, субсидію розраховують лише після підпису зазначених документів у місячний строк. У разі непідписання заяви та декларації в зазначений строк подають нові заяву й декларацію (абз. 5 п. 13 Положення № 848). При цьому вимагати від громадян документи, що не передбачені цим Положенням, заборонено.
Для нарахування субсидій на запит структурних підрозділів із питань соцзахисту населення в 5-денний строк із дня його отримання подаються відомості про:
·                     склад зареєстрованих у житлових приміщеннях осіб, які надають житлово-експлуатаційні організації чи інші органи, що визначені місцевими органами виконавчої влади й органами місцевого самоврядування; у сільській місцевості ― сільські (селищні) ради. У разі неподання в установлені строки цих відомостей використовуються дані, зазначені в декларації про доходи й витрати осіб, які звернулися за її призначенням;
·                     забезпеченість громадян житловою площею та комунальними послугами за формами, у яких зазначають вартість послуг у межах соціальної норми житла та соціальних нормативів користування комунальними послугами в опалювальний і неопалювальний періоди, які надають, зокрема, об’єднання співвласників багатоквартирного будинку й організації, що надають житлово-комунальні послуги;
·                     доходи осіб із Державного реєстру фізичних осіб ― платників податків, які надає ДФС у порядку, установленому Мінсоцполітики та Мінфіном;
·                     суми пенсійних виплат осіб, пенсії яким призначені відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09.04.1992 р. № 2262-ХІІ (окрім військовослужбовців строкової служби та членів їх сімей), а також осіб, які отримують пенсії не за місцем реєстрації, ― ПФУ.
Для нарахування субсидії можна використовувати відомості про доходи та розміри платежів у вигляді списків, довідок, даних на електронних носіях інформації, одержаних, зокрема, від об’єднань співвласників багатоквартирного будинку, організацій, що надають житлово-комунальні послуги та здійснюють нарахування плати за житлово-комунальні послуги за договорами з підприємствами (інформаційно-обчислювальні центри, розрахункові центри, центри нарахування плати за житлово-комунальні послуги тощо).
Рішення про призначення (непризначення) субсидії приймається протягом 10-ти днів після подання заяви й отримання необхідних відомостей. При цьому структурний підрозділ із питань соцзахисту повідомляє заявнику про призначення чи непризначення житлової субсидії (абз. 18 п. 13 Положення № 848).
Що змінилося в порядку надання пільг
До Порядку надання пільг окремим категоріям громадян з урахуванням середньомісячного сукупного доходу сім’ї, затвердженого постановою КМУ від 04.06.2015 р. № 389, також унесено зміни Постановою № 319.
Цей Порядок визначає механізм реалізації права на отримання пільг з оплати:
·                     послуг за користування житлом (квартирна плата, плата за послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій);
·                     комунальних послуг (централізоване постачання холодної води, централізоване постачання гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізоване опалення, вивезення побутових відходів);
·                     палива, скрапленого газу;
·                     послуг за користування телефоном, послуг з установлення квартирних телефонів.
Зазначені пільги надають особам, які перелічені в п. 2 Порядку № 389. Тобто вказані пільги поширюються на певні категорії осіб, визначені законодавством, і також не залежать від форми управління в багатоповерхівці.
Отже, цими пільгами можуть скористатися й мешканці будинків, у яких створені ОСББ. Однак починаючи з 30.04.2016 р. особам, яким призначено субсидію, плату за перелічені вище послуги нараховують без урахування таких пільг.
Серед інших нововведень щодо пільг варто звернути увагу на такі:
·                     доповнено  перелік доходів, які враховують під час визначення права особи на отримання пільг такими доходами як допомога по безробіттю й інші виплати, які здійснюють органи соцстраху;
·                     збільшено з 6-ти до 12-ти місяців період, на який визначається право осіб на отримання пільг (але лишився незмінним строк, за який ураховуються доходи, ― 6 місяців, що передують місяцю, із якого визначається таке право).
При цьому якщо не сплив строк, на який визначено право на отримання пільг, вони не переглядаються. Для інших же осіб, а також після спливу строку, на який було визначено право на пільги, воно визначатиметься на наступні 12 місяців.
Р.S. Мінсоцполітики уже заявило, що найближчим часом планують внести чергові зміни  до Положення № 848, згідно яких при призначенні субсидій враховуватимуть і наявне майно.
Світлана ЛІСТРОВА,
Експерт

Немає коментарів:

Дописати коментар

- КОНСТИТУЦІЯ УКРАЇНИ - Стаття 5. Носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ. Стаття 13. Земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. -
- Правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Стаття 19. Конституції України -

НАЙЦІКАВІШЕ В БЛОЗІ