Реалізація місцевого самоврядування в Україні забезпечується системою
гарантій, під якими розуміють економічні, політичні та правові умови і засоби
повної і ефективної реалізації територіальними громадами, органами місцевого
самоврядування завдань та функцій місцевого самоврядування.
Найважливіші правові
гарантії місцевого самоврядування отримали закріплення в Конституції України та
Законі «Про місцеве самоврядування в Україні».
Чинне законодавство
України приділяє суттєву увагу гарантіям організаційної самостійності місцевого
самоврядування. До організаційних гарантій належить: а) положення Конституції
України про те, що органи місцевого самоврядування не входять до єдиної системи
органів державної влади (ст. 5), а служба в органах місцевого самоврядування є
самостійним видом публічної служби (ст. 38); б) віднесення питань обрання
органів місцевого самоврядування, обрання чи призначення їх посадових осіб до
повноважень місцевого самоврядування; в) встановлена Законом «Про місцеве
самоврядування в Україні» (ст. 71) заборона органам виконавчої влади та їх
посадовим особам втручатися в законну діяльність органів та посадових осіб
місцевого самоврядування, а також вирішувати питання, віднесені Конституцією
України та законами України до повноважень органів та посадових осіб місцевого
самоврядування, крім випадків виконання делегованих їм радами повноважень, та в
інших випадках, передбачених законом; г) закріплена Законом «Про місцеве
самоврядування в Україні» (ст. 21) заборона обмежувати права територіальних
громад на місцеве самоврядування за винятком умов воєнного чи надзвичайного
стану; ґ) встановлене Законом «Про місцеве самоврядування в Україні» (п. 1 ст.
73) положення, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови
районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської,
районної в місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм
повноважень, є обов’язковими для виконання всіма розташованими на відповідній
території органами виконавчої влади, об’єднаннями громадян, підприємствами,
установами та організаціями, посадовими особами, які постійно або тимчасово
проживають на відповідній території. Принципове значення має положення ст. 7
Конституції України, що місцеве самоврядування не тільки визнається, а й гарантується
державою.
Фінансово-економічні
гарантії самостійності місцевого самоврядування полягають у: а) встановленні
Конституцією України (ст. 142) матеріальної і фінансової основи місцевого
самоврядування; положенні Конституції України щодо захисту законом права
комунальної власності на рівних умовах з правами власності інших суб’єктів
(ст. 13); б) закріпленні обов’язків держави фінансувати здійснення
окремих повноважень органів виконавчої влади, наданих органам місцевого
самоврядування (ст. 143 Конституції України), та компенсуванні витрат органів
місцевого самоврядування, що виникли внаслідок рішень органів державної влади
і попередньо не забезпечені відповідними фінансовими ресурсами (ст. 67 Закону
«Про місцеве самоврядування в Україні»); в) передбаченій Законом «Про місцеве
самоврядування в Україні» (ст. 61) забороні втручання державних органів у
процес складання, затвердження і виконання місцевих бюджетів, за винятком
випадків, передбачених законом; г) передбаченому Законом «Про місцеве
самоврядування в Україні» (ст. 62) обов’язку держави фінансово підтримувати
місцеве самоврядування, брати участь у формуванні доходів місцевих бюджетів,
здійснювати контроль за законним, доцільним, економним, ефективним витрачанням
коштів та належним їх обліком, гарантувати органам місцевого самоврядування
дохідну базу, достатню для забезпечення населення послугами на рівні
мінімальних соціальних потреб; ґ) передбаченому Законом «Про місцеве самоврядування
в Україні» (статті 68-70) праві органів місцевого самоврядування мати
позабюджетні кошти, встановлювати місцеві податки і збори, випускати місцеві
позики, лотереї та цінні папери тощо.
Гарантії захисту прав
місцевого самоврядування включають:
а) передбачені
Конституцією України обов’язковість до виконання на відповідній території актів
органів місцевого самоврядування (ст. 144);
б) судовий порядок
захисту права місцевого самоврядування (ст. 145);
в) передбачене Законом
«Про місцеве самоврядування в Україні» (ст. 71) право органів та посадових осіб
місцевого самоврядування право звертатися до суду щодо визнання незаконними
актів місцевих органів виконавчої влади, інших органів місцевого
самоврядування, підприємств, установ та організацій, які обмежують права
територіальних громад, повноваження органів та посадових осіб місцевого
самоврядування; г) встановлена Законом «Про місцеве самоврядування в Україні»
(ст. 72) підзвітність і підконтрольність місцевих державних адміністрацій
районним, обласним радам з відповідних питань місцевого самоврядування; ґ)
передбачена Законом «Про місцеве самоврядування в Україні» (ст. 75)
відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування перед
територіальними громадами.
Всі зазначені гарантії
мають важливе значення для реального здійснення місцевим самоврядуванням своїх
завдань і функцій.
Немає коментарів:
Дописати коментар