В Україні на рівні базових територій
(за винятком м. Київ і Севастополь) місцеве самоврядування будується за моделлю
«сильний мер — рада».
Особливістю місцевого самоврядування
міст Київ і Севастополь є відсутність виконавчих комітетів міських рад народних
депутатів. їхні функції делеговані відповідним міським державним
адміністраціям.
Міський голова цих міст обирається територіальною громадою і
очолює міську раду народних депутатів. Разом з тим міський голова призначається
Президентом України на посаду голови міської державної адміністрації. Таким
чином, міський голова міст Київ і Севастополь одночасно є й посадовими особами
місцевого самоврядування, і посадовими особами державного управління.
Форми діяльності територіальних громад
Основною формою діяльності
територіальних громад є форми їх безпосереднього волевиявлення. До них
відносяться:
> місцеві вибори;
> місцеві референдуми;
^ загальні збори громадян за місцем
проживання;
^ місцеві ініціативи;
^ громадські слухання.
1. Місцеві вибори.
Не зважаючи на конституційне закріплення територіальної громади як
первинного суб'єкту МСВ, вона не може здійснювати цілеспрямоване управління
місцевими процесами. Тому є за необхідне формування представницьких органів
територіальних громад. Основні принципи місцевих виборів регламентуються
Законом України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки
Крим, міських рад та сільських, селищних, міських голів» від 06.04.2004 р.
Особливістю формування представницьких
органів в Україні є те, що територіальні громади базових територій шляхом
місцевих виборів формують представницькі органи не тальки свого рівня, але й
асоційованого (район, область).
2. Місцеві референдуми.
Закон України «Про місцеве
самоврядування в Україні» від 21.05.1997 р., ст. 1 (витяг)
Місцевий референдум — форма прийняття
територіальною громадою рішень з питань, що належать до відання місцевого
самоврядування, шляхом прямого голосування
Місцевий референдум є найвищою формою
безпосереднього волевиявлення територіальної громади відносно вирішення питань
місцевого значення. Основні принципи місцевих референдумів регулюються Законом
України «Про Всеукраїнські та місцеві референдуми» від 3.07.1991 р.
Предметом місцевого референдуму може
бути будь-яке питання, віднесене до відання місцевого самоврядування: прийняття,
зміна, відміна рішень, віднесених до відання місцевого самоврядування,
прийняття актів, що визначають зміст рішення рад та їх виконавчих органів. На
місцевий референдум не можуть бути віднесені питання про скасування законних
рішень державних органів, питання, що відносяться до відання суду, прокуратури,
питання, пов'язані з обранням, призначенням, звільненням посадових осіб, які
відносяться до компетенції ради.
Місцеві референдуми проводять в межах
адміністративно-територіального утворення; рішення, прийняті на референдумі,
мають вищу юридичну силу відносно рішень рад.
Рішення референдумів не потребують
затвердження державними органами.
3. Загальні збори громадян за місцем проживання.
Закон України «Про місцеве самоврядування
в Україні» від 21.05.1997 р., ст. 1(витяг)
Загальні збори — зібрання всіх чи
частини жителів села (сіл), селища, міста для вирішення питань місцевого
значення
На відміну від референдумів, загальні
збори громадян за місцем проживання провадяться на рівні «мікрогромад».
Загальні збори скликаються сільськими, селищними, міськими головами,
виконавчими органами рад, органами самоорганізації населення. В загальних зборах
мають право брати участь особи, які відповідають вимогам ЗУ «Про вибори
депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та
сільських, селищних, міських голів». Ця норма не відповідає Конвенції Ради
Європи про участь іноземців в суспільному житті на місцевому рівні від 02.1992
р.
Рішення загальних зборів громадян
враховують у своїй діяльності органи місцевого самоврядування.
4. Місцеві інііативи.
Є безпосереднім волевиявленням територіальної
громади, закріплює право територіальної громади ініціювати в раді розгляд
будь-якого питання, віднесеного до компетенції МСВ.
Порядок внесення ініціативи на розгляд
ради визначається представницькими органами МСВ або статутом територіальної
громади.
Місцева ініціатива, внесена у
встановленому порядку підлягає обов'язковому розгляду на засіданні ради, на
якому є присутні члени ініціативної групи.
Рішення ради з приводу питань
ініціативи має бути обов'язково оприлюдненим.
5. Громадські слухання.
Проявляються у можливості зустрічі з
депутатами відповідної ради і посадовими особами місцевого самоврядування. Під
час слухань члени територіальної громади мають право заслухати звіти депутатів
відповідної ради про їх роботу в цілому чи з приводу якого-небудь конкретного
питання.
Порядок, періодичність, строк
проведення громадських слухань визначається територіальною громадою, але не
рідше одного разу на рік.
Немає коментарів:
Дописати коментар