Система місцевого
самоврядування в кожній країні залежить від специфіки політичного ладу, форми
правління, історичних, політичних факторів та інших чинників.
Але, незважаючи
на різноманіття реалізаційних форм, обов'язковими елементами місцевого
самоврядування є:
• гарантоване державою
право на місцеве самоврядування;
• реальна здатність
громад вирішувати самостійно і під свою відповідальність питання, що відносять
до компетенції місцевого самоврядування.
Ці положення знайшли
своє відображення в Конституції України та в Законі України «Про місцеве
самоврядування», де, зокрема зазначається, що місцеве самоврядування — це
гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади
самостійно або під відповідальність
органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання
місцевого самоврядування в межах Конституції і законів України. (ч. 1, ст. 140
Конституції України, ст. 2 Закону).
Місцеве самоврядування
як один з основоположних принципів конституційного ладу України, в свою чергу
має власну систему принципів.
• Принцип правової
автономії — органи місцевого самоврядування мають власні повноваження,
визначені Конституцією України і галузевим законодавством.
• Принцип організаційної
автономії — територіальні громади і їх органи не є елементами державного
апарату. Тому вони можуть самостійно визначати свою структуру; нагляд за їх
діяльністю можливий лише задля забезпечення законності і конституційних
принципів місцевого самоврядування.
• Принцип
матеріально-фінансової автономії — територіальні громади і утворені ними
органи місцевого самоврядування мають майнові права на об'єкти комунальної
власності, а також власні фінансові ресурси, достатні для здійснення власних
повноважень.
За базову модель в
Україні від початку була взята континентальна модель формування
місцевої влади. Проте, процес формування системи місцевого самоврядування був складним
і неоднозначним.
Слід чітко усвідомлювати
таке: зміна адміністративно- територіального устрою, зміна конфігурації органів
місцевого самоврядування неодмінно призведе до зміни функцій і компетенції
місцевих органів влади в сфері фінансів і власності. Саме цей факт є причиною
жорсткого неприйняття реформи одними суб'єктами державного управління і
наполегливим прагненням інших втілити її. В рамках цього протистояння
відбувається зокрема дискусія про посаду обласного голови, доцільності
інституту місцевих державних адміністрацій на районному рівні, системи
місцевого самоврядування в містах Київ і Севастополь тощо.
Ратифікація Європейської
Хартії місцевого самоврядування Україною свідчить про наміри України формувати
місцеве самоврядування за європейськими принципами.
Культурне різноманіття
країн Європи і різний рівень економічного розвитку не дозволяє встановлювати
загальні кількісні параметри для тих чи інших чинників розвитку
муніципалітетів, тому основними політичними документами, на основі яких
приймаються рішення, є хартії, в яких зафіксовані принципи політики в тій чи
іншій галузі. До цих документів окрім Європейської Хартії місцевого
самоврядування відносяться:
^ Європейська хартіяміст (1992 р.)
> Європейська
декларація прав міст (1992 р.)
^ Хартія «Міста Європи
на шляху до сталого розвитку» (Ольборгская хартія, 1994 р.)
http://b-ko.com/book_25_glava_45_3.4._Принципи,_сис�.html
Немає коментарів:
Дописати коментар