- Територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені відповідно до закону як об'єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини. Стаття 60. Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні” -

четвер, 6 жовтня 2016 р.

Як полегшити собі життя після реформи ЖКГ?

Як відомо, в Україні зараз масштабно проводиться реформа житлово-комунального господарства, яка так чи інакше вже торкнулася або у будь-якому випадку торкнеться кожного з нас.

В рамках нового законодавства усі існуючі ЖЕКи припиняють своє існування такими, якими ми їх знали завжди. Мешканці багатоквартирних будинків добровільно або з примусу повинні будуть для початку об’єднатися в ОСББ, а потім вибрати один з двох варіантів розвитку подій і здійснювати управління своїми будинками вже без участі держави.
По суті, члени ОСББ мають право обрати відповідального сусіда, який погодиться взяти усі проблеми менеджменту на себе, або ж знайти керуючого (керуючу компанію), який буде відповідати за добробут будинку. Для тих, хто не подбає про своєчасне створення ОСББ, існує і третій варіант: можна просто дочекатися, доки держава “закріпить” за будинком “свою” керуючу компанію, що, швидше за все, буде менш приємним сценарієм.
Що ж передвіщає нам нова реформа? З якими проблемами доведеться зіткнутися власникам квартир? Які виклики очікують нових керівників і компанії? Як не заплутатися у нововведеннях і полегшити процес переходу на нову систему управління? Своїми думками сьогодні готовий поділитися Сергій Грибняк, засновник веб-студії Singree з Одеси і розробник готового рішення для сайту ЖКГ.
Доброго дня, Сергію. Розкажіть, будь ласка, що ви думаєте про нинішню реформу ЖКГ взагалі?
Доброго дня. У першу чергу зазначу, що не хотів би торкатися будь-яких політичних тем і відстоювати ту чи іншу позицію, а лише поговорити з точки зору людини, до якої ця реформа має безпосереднє відношення, адже усім доведеться зіткнутися з деякими змінами, правильно?
Добре, давайте відкладемо політику в сторону. Але все ж, яке ваше ставлення до майбутніх змін?
Я завжди був за реформування. Не має значення, про яку сферу йдеться, адже будь-яка держава потребує перегляду і переосмислення існуючих порядків час від часу для того, щоб гарантувати прогрес і розвиток країни. Що вже говорити про країни пострадянського простору, в тому числі і про Україну. Сфера ЖКГ вже давно потребує конструктивних змін, тому я однозначно за.
Але ж будь-які “конструктивні зміни” у країні зазвичай проходять досить болісно?
Так, ніхто і не казав, що буде легко. Але погодьтеся, ефективність існуючих ЖЕКів залишає бажати кращого, тому йти шляхом найменшого опору – не варіант, якщо тільки не хочете отримувати “послуги” від тих самих житлово-комунальних контор, тільки під іншими вивісками, а не відчути переваги якісного комунального обслуговування.
Сусідня Польща почала проводити повне реформування сектора ще в 90-их. Так, процес був довгим, і так, сусідам також складно було відмовитися від деяких неефективних консервативних напрацювань і досягнень минулого, але вони впоралися і вже давно забули про глобальні комунальні проблеми. Зате Україна зараз має наочний приклад, як і що потрібно робити, щоб якість життя хоч і не одразу, але поступово покращився.
Добре, ви згадали про те, що вважаєте відмову від створення ОСББ “шляхом найменшого опору”, тобто цей варіант ми не розглядаємо. Який же з шляхів переходу на нову систему управління ви вважаєте оптимальним?
Я думаю, що для такого об’єднання буде краще і, ймовірно, простіше обрати керуючу компанію або незалежного керуючого. Це не особисто моя суб’єктивна думка. Давайте розберемося, чому цей варіант мені подобається більше.
Я впевнений, що знайти одного свідомого, відповідального, а головне такого, що володіє відповідними знаннями, і компетентного громадянина серед мешканців багатоповерхівки, який захоче взяти на себе всю відповідальність за утримання будинку та вирішення проблем буде, м’яко кажучи, непросто. Тому раціонально звернутися за допомогою до людини або компанії, яка має спеціальні знання і певний досвід у сфері надання послуг мешканцям багатоповерхових будинків.
Слід нагадати, що сфера надання комунальних послуг є чи не найбільш прибутковим ринком, попит не зникне ніколи і завжди буде на високому рівні. Таким компаніям слід розвиватися і розширюватися, тим більше що хоч-не-хоч у недалекому майбутньому їх популярність, напевно, значно зросте.
Зараз головним завданням підприємств, відповідальних за надання комунальних послуг, буде вийти на якісно новий рівень обслуговування, що буде відрізняти їх від наших нинішніх ЖЕКів, про яких і так ходить багато анекдотів. Інакше майбутній ефект від такої реформи – рівно нуль.
Я схиляюся до варіанту, що потрібно використати шанс, доки держава його ще надає, і обрати відповідальну компанію або особу, яка буде зацікавлена ​​в наданні якісних послуг населенню, щоб в людей не виникало відчуття “проміняли шило на мотовило”.
Повністю вас підтримую. Але хіба зараз в Україні існує досить підприємств, готових запропонувати свої послуги?
На жаль, не зовсім. Це породжує необхідність спочатку належним чином розвинути ринок управлінських послуг ЖКГ, який в Україні не те щоб не ідеальний, а знаходиться тільки на етапі становлення. Зараз, на мою думку, новим гравцям на ринку потрібно буде робити акцент на модернізації підходу до надання комунальних сервісів і, як я вже зазначав, поступового викорінення феномену ЖЕКів.
У майбутньому серед новостворених і деяких вже функціонуючих керуючих компаній (такі існують) виникне деяка конкуренція, в умовах якої з’явиться нова проблема – як вирізнити себе. І це закономірно, адже функції, по суті, у всіх однакові, у цьому нічого нового не придумаєш, тому потрібно буде шукати шляхи вдосконалення. Але це буде потім.
Що ви маєте на увазі під модернізацією підходу до надання сервісів?
Концепція переходу на нову систему управління для звичайної людини ще досить свіжа і нова, і, як правило, усілякі нововведення супроводжуються небажанням більшості вчитися і звикати до чогось нового. Але є і “позитивна” сторона медалі – до хорошого завжди звикаєш швидко, тобто потрібно зробити так, щоб усім сподобалося, і нововведення стане новою нормою життя.
Дивіться, як швидко прижилися в нашому повсякденному житті різні Інтернет-технології: електронна пошта, інтернет-магазини, соціальні мережі, форуми, словом, все те, для чого нам потрібна всесвітня мережа. Безліч процесів, таких як шопінг, оплата послуг, спілкування, консультації відбуваються онлайн. Що й казати, ні для кого не секрет, що навіть робота для багатьох зараз залежить від підключення до Інтернету. Життя стало зручнішим, а бажання зробити його ще комфортнішим є рушійним фактором прогресу.
Ви хочете сказати, що новим компаніям, які будуть обслуговувати кондомінімуми, теж варто переходити на надання сервісів онлайн? Не зовсім розумію.
Не зовсім так. Віртуальний сантехнік ніяк не допоможе усунути течу або полагодити лічильник. А було б непогано, погодьтеся. Але мова зараз трохи про інше. Давайте згадаємо, як часто нам вдавалося додзвонитися до ЖЕКу? А викликати майстра, коли не працює ліфт?
Більшість з нас вже звикли сплачувати комунальні послуги через Приват24, але, напевно, кожному доводилося хоч раз прострочити оплату за комунальними рахунками (не було часу, забув і згадав 2 дні пізніше кінцевого строку…). А якщо, наприклад, звернутися до аварійно-диспетчерської служби і розрахуватися за послуги вчасно (завдяки щомісячному нагадуванню) буде можливо на одному сайті ЖКГ, в особистому кабінеті буквально в декілька кліків?
Особисто мені таке сподобалося б.
Мені теж сподобалася ця ідея і я поділився нею зі своєю командою. Колеги підтримали, і ми почали міркувати над шляхами її реалізації. Адже деякі переваги для звичайних користувачів нам були зрозумілими, але ось як зацікавити керуючі компанії в тому, що сервіс буде корисним саме для них, було теж досить важливим моментом.
Ми почали з найпростішого – у наш час кожній компанії, яка себе поважає, потрібен сайт. Користувачі гарантовано захочуть дізнатися більше про підприємство, яке їх обслуговує, почитати відгуки інших клієнтів і так далі.
Наступне: сайт повинен полегшити комунікацію з клієнтами. Якщо компанія обслуговує один будинок, то це не так вже й складно, а якщо таких будинків п’ять – вже дещо проблематично. Я думаю, нікому не сподобається телефон, який ні на секунду не замовкає під атакою заявок та питань сотень мешканців, або величезні черги на порозі офісу.
Компанія може публікувати усі актуальні новини на сайті для ОСББ, наприклад, про можливі відключення, заплановані ремонті роботи, збори і т.д., а клієнти мають можливість залишати свої заявки майстрам і задавати питання онлайн – усі задоволені. Впровадження функції форуму допоможе швидко та ефективно проводити голосування й опитування.
Йдемо далі: якщо мешканці будуть самостійно заповнювати показники лічильників та сплачувати по них на сайті, то немає необхідності збирати цифри власноруч, вести облік і виставляти рахунки для кожної квартири. Можна ефективно займатися бухгалтерією, не наймаючи окремої людини для цих потреб. Система мінімізує ризики наробити помилок у підрахунках і може надсилати особисті нагадування тим, хто вчасно не подбав про сплату послуг.
Компанія матиме дієвий механізм впливу на боржників, оскільки система може формувати список з іменами мешканців, що безвідповідально ставляться до своєчасної оплати різних рахунків. Список буде публікуватися на сайті і кожен користувач матиме до нього доступ.
Ніщо так не стимулює якнайшвидше розквитатися з боргами, як постійні нагадування і сварки з сусідами?
Саме так. Словом, усі ці функції ми передбачили в нашому новому продукті ОСББ 24, який реалізований в трьох різних пакетах: “Старт”, “Стандарт” і “Експерт”. Відповідно, будь-яка керуюча компанія може вирішувати, будуть використовуватися можливості сайту для ОСББ максимально або можна обмежитися простішим функціоналом.
Якщо я правильно розумію, то мова йде про готове рішення для сайту ЖКГ?
Так, це “готове рішення з коробки”, як ми його називаємо. Тобто немає необхідності розробляти сайт для потреб ОСББ, як то кажуть, з ескізу, хоча наша команда, звичайно, надає послуги розробки сайту теж.
Розкажіть, будь ласка, докладніше, як його запустити? Чи потрібна допомога професіоналів?
Участь нашої команди у запуску сайту зводиться до мінімуму. Все відбувається дуже просто: компанія купує один з модульних пакетів, у його вартість вже входить ліцензія 1С-Бітрікс, наші фахівці запускають рішення і у разі потреби додатково налаштовують його. Все, сайт ЖКГ працює.
Далі – справа за самою керуючою компанією. Менеджер може додавати необмежену кількість проектів, сповістити мешканців про необхідність створити власні акаунти (особисті кабінети) і грамотно вести процес управління: спілкуватися з користувачами, контролювати бухгалтерію і боржників, швидко реагувати на заявки та багато чого іншого.
Користувачі, у свою чергу, отримують зручний інструмент для сплати рахунків, моніторингу витрат на комунальні послуги, виклику майстра, швидкого вирішення загальнобудинкових питань і доступу до важливої ​​актуальної інформації.
Ви згадали про ліцензію 1С-Бітрікс. Що це таке і для чого вона потрібна?
1С-Бітрікс “Управління сайтом” – це універсальна сучасна система управління веб-проектами, з нею впорається навіть людина без спеціальної підготовки. Вона забезпечує швидку роботу сайту, що надзвичайно важливо, якщо компанія буде управляти кількома будинками, тобто працювати з великими обсягами інформації. Можна забути про віруси та хакерські атаки – передбачений високий рівень захисту. Є можливість без проблем додавати додатковий функціонал або видаляти його. Словом, платформа має безліч переваг, які разом з нашим продуктом є зручним інструментом для управління сайтом ОСББ.
Звучить, без перебільшення, революційно.
Ну, можливо, революційно – це занадто голосно, але ми впевнені, що це рішення може значно полегшити процес переходу на нову систему управління як для членів новостворених ОСББ, так і для компаній, які будуть їх обслуговувати.
Було дуже цікаво дізнатися вашу точку зору. Можливо, ви хотіли б ще щось додати?
В принципі, у мене все. Єдине, хотілося б побажати терпіння усім жителям України. Сподіваюся, що нинішня хвиля реформ все ж призведе до позитивних змін в країні. Дякую за приємну бесіду.
Дякую вам, Сергію. Сподіваюся, це не остання наша з вами зустріч.
За матеріалами  веб-студії Singree


Немає коментарів:

Дописати коментар

- КОНСТИТУЦІЯ УКРАЇНИ - Стаття 5. Носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ. Стаття 13. Земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. -
- Правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Стаття 19. Конституції України -

НАЙЦІКАВІШЕ В БЛОЗІ