Під
формами діяльності органів публічної влади розуміють зовнішню сторону їх
функціонування, тобто сукупність його однорідних дій, які здійснюються у певних
організаційних рамках, визначених законодавством. Іншими словами, форми
діяльності – це однорідна діяльність органів публічної влади, через які
реалізуються їх функції.
Проблема
форм діяльності органів публічної влади є однією з найбільш дискусійних у
сучасному державознавстві, про що свідчить розмаїтість думок щодо питання про
їх класифікацію. На нашу думку, найбільш обґрунтованою і конструктивною є
позиція тих учених, що, розглядаючи форми діяльності як особливий структурний
елемент правового статусу органів публічної влади, розмежовують правові
(юридичні) та організаційні (неправові) форми їх діяльності в залежності від
характеру породжуваних наслідків.
Правові
форми являють собою діяльність, пов’язану із здійсненням юридично значущих дій
у жорстко визначеному законом порядку. Правові форми являють собою однорідну
діяльність, яка пов’язана з прийняттям правових актів і тягне за собою юридично
значимі наслідки.
У
новітній юридичній літературі відзначається, що характер форм діяльності
конкретного органу визначається «природою суб’єкта державної влади і його
компетенцією в галузі здійснення державно-владних повноважень».
На
наш погляд, доцільно виділити п’ять основних форм юридичної (правової)
діяльності органів державної влади: установчу, правотворчу, правозастосовчу,
інтерпретаційну і контрольно-наглядову.
–
Правотворча – діяльність суб’єктів щодо створення правових норм, їх зміни і
скасування.
–
Правозастосовча – це діяльність, за допомогою якої «забезпечується
безперервність процесу реалізації нормативно-правових приписів шляхом наділення
одних учасників правовідносин суб’єктивними правами і покладення на інших
відповідних юридичних обов’язків або шляхом розгляду (вирішення) питань про
наслідки правових суперечок і правопорушень, а також і притягнення винних до
юридичної відповідальності». Різновидами правозастосовчої діяльності є
правонаділяюча та правоохоронна.
–
Контрольна – «система спостереження і перевірки процесу функціонування
відповідного об’єкта з метою виправити його відхилення від заданих параметрів»
.
–
Установча – спрямована на структурні перетворення у державному апараті і
суспільному організмі.
–
Інтерпретаційна – «складна, багатогранна, пронизуюча всі основні форми
створення і реалізації права робота щодо з’ясування і роз’яснення змісту і
цілей норм права».
Усі
ці форми характеризуються низкою спільних ознак: 1) врегульовані матеріальними
і процесуальними нормами права; 2) призводять до юридично значущих наслідків,
тобто до виникнення, зміни або припинення правовідносин; 3) завжди пов’язані з
розглядом юридичних справ, тобто таких життєвих обставин, які прямо передбачені
законом (чи іншим нормативно-правовим актом) і потребують відповідного
підтвердження та юридичного забезпечення; 4) здійснюються виключно
вповноваженими на те органами держави та посадовими особами; конкретний склад,
обсяг повноважень учасників правової форми діяльності чітко фіксуються відповідним
нормативним актом; 5) виражаються у здійсненні безпосередніх операцій з нормами
права (матеріальними і процесуальними); 6) їх результати завжди закріплюються у
відповідних процесуальних документах, що мають офіційний характер і встановлену
законом форму; 7) пов’язані з необхідністю використання різноманітних методів і
засобів юридичної техніки. Конкретний перелік правових форм діяльності тих чи
інших державних органів залежить від змісту їх компетенції та характеру покладених
на них функцій.
Неправові
форми діяльності – це однорідна діяльність, що не вимагає повного і суворого
юридичного оформлення, не пов’язана з учиненням юридично значущих дій і
прийняттям правових актів.
У
сучасній державознавчій літературі висловлено багато підходів до класифікації
неправових форм діяльності органів державної влади. Зокрема, російський
теоретик М.І.Байтін пропонує виділяти три такі форми: організаційно-регламентуючу,
організаційно-господарську й організаційно-ідеологічну, російські фахівці з
адміністративного права Д.Н.Бахрах, А.П.Альохін, А.А.Кармолицький, Ю.М.Козлов –
власне організаційну діяльність і здійснення матеріально-технічних операцій.
Відомий український державознавець О.Ф.Фрицький поряд із правовою,
матеріально-технічною і організаційною формами виділяє проміжні
організаційно-правові форми .
На
наш погляд, неправові форми діяльності органів публічної влади найбільш
доцільно поділяти на організаційні й матеріально-технічні.
Організаційна
діяльність у цілому є підзаконною. Вона здійснюється в рамках чинного
законодавства й у межах компетенції органу. Однак правом тут регламентується
лише загальна процедура вчинення дій. Організаційні дії найчастіше проводяться
в порядку поточної управлінської діяльності. Організаційні форми діяльності
поділяються на основні та допоміжні.
Основні
організаційні форми діяльності – сесія Верховної Ради України, Верховної Ради
АРК, і місцевих рад, засідання Кабінету Міністрів України і Ради міністрів АРК,
засідання тимчасових спеціальних і слідчих комісій, підкомісій і робочих груп,
комітетів Верховної Ради України, депутатських груп і фракцій, Погоджувальної
ради депутатських груп і фракцій, самостійна робота депутатів у виборчих
округах і т.д.
Допоміжні
організаційні форми діяльності – проведення координаційних нарад,
науково-практичних конференцій, офіційні візити за кордон і робочі поїздки по
країні, прес-конференції, інтерв’ю, індивідуальний прийом громадян і посадових
осіб, телефонні переговори і т.д.
Організаційні
форми, за виразом Г.В.Атаманчука, можна охарактеризувати як «способи вільного
колективного пошуку оптимального варіанта вирішення якоїсь управлінської
проблеми». Такого роду дії або передують реалізації влади, або є наслідком, що
випливає з процесу такої реалізації, а сама їх роль – винятково допоміжна.
Кожна така дія не викликає безпосередніх юридичних наслідків, однак вносить
свою певну частку в кінцевий правовий результат. Доцільно відзначити, що
конкретний перелік таких форм обумовлюється специфікою правової форми,
конкретним змістом реалізованої компетенції, а також особливостями структури і
персонального складу компетентного органу.
До
видів матеріально-технічних операцій належать робота з депутатськими запитами і
зверненнями, різними інформаційними запитами, діловодство, експедиція, охорона,
збір і опрацювання інформації, проведення вимірів, розробка прогнозів,
програм, методичних рекомендацій, здійснення бухгалтерського і статистичного
обліку і т.д. Вони здійснюються переважно управлінським апаратом.
Немає коментарів:
Дописати коментар