Крім класичного поділу влади по горизонталі - на
законодавчу, виконавчу і судову, влада в ФРН розділена «по вертикалі» - існують
федеральні органи управління, органи управління 16 федеральних земель, органи
влади районів
(у ФРН їх представляють великі адміністративно
-територіальні одиниці, де проживають до 500 тис. чоловік) і владні структури
самоврядних комунальних корпорацій (громад, міст).
Модель місцевого самоврядування Німеччини, як і
модель її політичного устрою в цілому, вважається однією з найефективніших у
світі. Місцеве самоврядування Німеччини, вважають експерти, є одним із базових
елементів суспільства і держави і успішно справляється з покладеними на нього
завданнями.
Місцеве самоврядування в Німеччині - це питання
компетенції суб'єкта федерації. Кожна федеральна земля має право вирішувати це
питання по -своєму, а федеральний центр не має права втручатися в питання
організації місцевого самоврядування. Таким чином, правова база для
функціонування місцевого самоврядування - це закони федеральних земель. Єдиний
законодавчий акт федерального рівня - це 28 стаття Основного закону, яка
говорить, що громада має право на самоврядування, а держава зобов'язана це
право надати.
Незважаючи на широкі законодавчі можливості для
різноманітності організації місцевого самоврядування, майже у всіх федеральних
землях місцеве самоврядування організовано однаково. Воно здійснюється на рівні
окремих громад, поселень, на рівні муніципальних районів. Існує також ряд
великих міст, в яких управління самостійне. У німецькій термінології така
модель називається дворівневою.
Існує чітке розмежування повноважень між громадою,
районом, землею. Так, громади (малі міста) не ведуть обліку пенсіонерів,
вчителів, поліцейських і не займаються їх проблемами, бо робота з пенсіонерами
- обов'язок району, а робота з вчителями і поліцейськими - обов'язок землі.
До початку 1970-х років у Німеччині було близько
24000 муніципальних утворень. Адміністративна реформа, ініційована в 70 -ті
роки, зайняла близько 8-10 років. У результаті реформи залишилося близько 10000
муніципальних утворень. Процес укрупнення громад триває. Передбачається мати
всього 7000 муніципальних утворень. Після об'єднання Німеччини в 1990 році
перед новими федеральними землями постало завдання проведення реформи місцевого
самоврядування, яка зайняла близько 5 років.
Що стосується структури органів місцевого
самоврядування, то німецьку систему місцевого самоврядування характеризує
стабільність структурних підрозділів адміністрацій і чиновників. Чиновники всіх
рівнів призначаються довічно, структура апаратів мерій та інших органів влади
без змін функціонує десятиліттями. З приходом нового мера або бургомістра
можуть мінятися тільки його радник, помічник, секретар, тобто всього 2-3
чиновника.
Дана модель забезпечує
відсутність розбіжностей між місцевою адміністрацією та депутатами місцевого
представницького органу. Депутатський корпус на рівні громад, навіть великих
міст вважає себе не самостійною гілкою місцевої влади, а головним підрозділом
адміністрації, покликаним встановлювати правила "гри", затверджувати
інструкції і положення, приймати бюджет і стежити за його виконанням, особливо
його дохідної частини.
Державний нагляд по
відношенню до муніципальних утворень здійснюють суб'єкти федерації. Система
державного нагляду у цій сфері шліфувалася роками. На сьогоднішній день до 99 %
заходів, що вживаються в рамках держнагляду, носить превентивний, а не караючий
характер, що, безсумнівно, свідчить як про його розумне і професійне
здійснення, так і про ефективність германської системи місцевого самоврядування.
Переклад
та редагування: Сергій Філіпенко
Немає коментарів:
Дописати коментар