Після підписання в 1654 р. Договору між Україною та
Московською державою починається процес поступової ліквідації попередніх форм
місцевого самоврядування. Так, після смерті гетьмана І. Скоропадського 3 липня
1722 р. в Україні запроваджується комендантська система, що передбачала
адміністративний нагляд за діяльністю органів місцевого самоврядування з боку
російських комендантів.
У 1764 р. ліквідується гетьманство, а в 1783 р.
магістерські та ратушні суди замінюються судами «по учреждению в губерниях» та
скасовується полково- сотенний устрій. Після видання Катериною II 21 квітня
1785 р. «жалованой грамоти на права и вьігодьі городам Российской Им- перии»
були утворені нові станові органи міського самоврядування — міські думи, і
процес уніфікації форм місцевого самоврядування в Україні за російським
зразком було завершено. Офіційно магдебурзьке право в Україні було скасовано в
1831 р. (в Києві — указом Миколи І від 23 грудня 1834 p.).
XIX — початок XX ст. характеризується становленням в
Україні загальноімперських форм місцевого самоврядування. Можна виділити такі
основні події, які визначили конфігурацію і зміст місцевого самоврядування.
1838 р. — запроваджується станове самоврядування для
державних та вільних селян у формі сільського товариства, що в 1861 р. була
поширена на всіх селян. Сільська громада мала свою корпоративну власність, у
тому числі й землю. Найважливіші питання в сільському товаристві вирішував
сільський схід, поточні справи — обраний на сході сільський голова та
призначений сільський писар.
1864 р. — земська реформа Олександра II (впровадження
самоврядування на регіональному рівні). На рівні губерній формувалися
представницькі органи місцевого самоврядування — губернські земські збори. Вони
обиралися за куріальною системою (у виборах брали участь три курії: повітові
поміщики і промисловці, міські купці і власники нерухомості в містах, селяни).
Земські збори обирали земську управу, яка вирішувала поточні справи, а
контроль за діяльністю земств здійснював губернатор. Подібним чином було
організоване місцеве самоврядування і в повітах.
1870 р. — реформа міського самоврядування. Створюються
представницькі органи міського самоврядування — міські думи, які обираються
міським населенням за куріальною системою. Виконавчим органом міського
самоврядування стає управа на чолі з міським головою, якого обирає міська
дума.
Наприкінці XIX — початку XX ст. в Росії спостерігався бум
муніципальної активності. Так, Дума міста Києва зосередилася на проблемах
міського життя — водопровід, каналізація, трамвай і багато іншого стало
буденним для киян саме в цей час.
5. Місцеве самоврядування в Україні після Жовтневої революції.
За часів УНР здійснено спробу реформувати місцеве самоврядування. Вже в II
Універсалі Української Центральної Ради (20.11.1917 р.) оголошується про
необхідність «вжити заходів до закріплення й поширення прав місцевого
самоврядування, що є органами найвищої адміністративної влади на місцях». За
Конституцією УНР від 29 квітня 1918 р. Конституційний лад України мав
грунтуватися на засадах принципу децентралізації: землям, волостям і громадам
надавалися права широкого самоврядування (ст.5). Стаття 26 Конституції
закріплювала принцип організаційної самостійності місцевого самоврядування:
«Всякого роду справи місцеві впорядковують виборні Ради і Управи громад,
волостей і земель. їм належить єдина безпосередня місцева влада: міністри УНР
тільки контролюють і координують їхню діяльність безпосередньо і через
визначених ними урядовців, не втручаючись до справ тим Радам і Управам
призначених, а всякі спори в цих справах рішає Суд Української Народної
Республіки». Проте ці конституційні положення не були реалізовані.
Більшовики досить швидко й жорстоко підкорили собі
місцеві ради і центр прийняття рішень у сфері місцевого самоврядування
перемістився від муніципальних органів влади до державних.
Було проведено націоналізацію приватної і муніципальної
власності, кошти надходили до державного бюджету, а потім виділялися містам
відповідно до планів центру за розробленими нормативами, загальними для всіх
міст. Був упроваджений виключно адміністративний метод управління містом.
Остаточно за радянських часів місто втратило
самоврядування наприкінці 20-х років XX ст.
У період входження України до складу СРСР на її території
здійснення реального муніципального управління було неможливим, оскільки воно
за умов «демократичного централізму» не мало економічної бази розвитку і було
ідеологічно і політично недоцільним.
Задекларована влада рад народних депутатів фактично
зводилася до єдиної системи органів державного управління з жорстким підпорядкуванням
у напрямі «знизу догори». На кожному адміністративно- територіальному рівні
формувалася рада народних депутатів. За Конституцією СРСР, депутати до рад
обиралися на основі рівного прямого таємного голосування. Але насправді ради
всіх рівнів формувалися на основі голосування за принципом «вибори одного з
одного». Таким чином ще до виборів був відомим склад майбутньої ради.
Система рад будувалася за принципом «матрьошки», тобто
рада нижчого рівня була підзвітною і підконтрольною раді вищого рівня. В умовах
безроздільного домінування державної власності і відсутності самих понять про
місцевий бюджет місцеві фінанси ради народних депутатів фактично були
позбавлені управлінської ініціативи. Це був елемент бутафорської демократії,
який завжди голосував «за».
6. Формування системи місцевого самоврядування в незалежній
Україні. Оскільки за радянських часів інститут місцевого самоврядування був
фактично зруйнований, формування системи муніципального управління, відповідної
до демократичного і світського статусу України, стало однією з важливих
проблем державного будівництва.
Треба відзначити, що світова практика формування
інституту місцевого самоврядування не дає однозначної відповіді на ці питання.
Країни світу практикують різні системи організації влади на місцях. По-перше,
вони різняться ступенем присутності і межами компетенції виборних і державних
виконавчих органів.
Англо-американська (англосаксонська) система — на всіх
субнаціональних рівнях управління функціонують органи місцевого
самоврядування, а місцеві органи державної влади загальної компетенції не
створюються (США, Велика Британія, Канада, Австралія).
Континентальна (романо-германська) або європейська система
— будується на поєднанні місцевого самоврядування і державного управління і
має два різновиди:
• на всіх субнаціональних рівнях, крім низового,
одночасно існують вибрані органи територіальної громади і державні органи, які
здійснюють нагляд над діяльністю органів місцевого самоврядування. На низовому
рівні існують виключно органи місцевого самоврядування (Франція, Італія);
• на низовому рівні — тільки органи місцевого
самоврядування, а в «штучних» АТО — призначені державні адміністрації. Можливий
варіант, коли на низовому рівні діють представницькі органи, а на рівні
«штучних» АТО — органи представництва інтересів низових громад (Польща,
Болгарія, Туреччина, Фінляндія, Ірак).
Іберійська (латиноамериканська) система — управління на
всіх рівнях здійснюють обрані населенням представницькі органи місцевого
самоврядування, а відповідні головні посадові особи (мери, префекти) одночасно
затверджуються центральними органами державної влади як представники державної
влади в АТО.
Радянська система — ради всіх рівнів є органами державної
влади на території. Система рад характеризується ієрархічною підлеглістю всіх
елементів і відсутністю самостійних місцевих органів.
По-друге, в різних країнах успішно функціонують різні процедури
формування місцевих органів влади, держави по-різному підходять до визначення
меж їхньої компетенції і відповідальності.
У законодавчому і реалізаційному плані Україні необхідно
пройти відстань, яка відділяє місто радянське від міста європейського.
Принципи, на яких будується радянське і європейське місто, подані в табл. 6.
Успіх у будь-якому окремо взятому показнику — без зміни базових принципів — не
зробить місто європейським.
Таблиця 6
БАЗОВІ ПРИНЦИПИ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ
Європейське місто
|
Радянське місто
|
1. Опора на жителів міста. Місто є наслідком
відповідального відношення людей до суспільного мешкання;городяни — наріжний
камінь європейського міста.
2. Основною одиницею є міська спільнота. В ній визрівають і через них
пред'являються інтереси городян.
3. Міста є місцем неминучих конфліктів інтересів, прояву конкуренції і
партнерства. В цьому полягає життя і умови розвитку міста. Сила європейського
міста в тому, що в ньому відпрацьований ефективний механізм вирішення цих
конфліктів — міське право і міська політика.
4. Принцип розподілу повноважень і відповідальності знизу догори.
Вищий рівень підключається до вирішення проблеми тоді, коли її неможливо
вирішити на нижчому рівні
|
1. Містом керує центральна влада і її місцеві представництва.
2. Основними містоутворюючими одиницями виступають виробничі
колективи.
3. Міські конфлікти і боротьба ідеологічних інтересів жорстко
придушувалась державним апаратом.
4. Легітимними є тільки інтереси керівної партії і держави під гаслом
«Інтереси партії — інтереси народу».
5. Інструментом управління є адміністративні норми.
6. Повноваження розподіляються згори донизу
|
Немає коментарів:
Дописати коментар