Принципи організації й діяльності органів публічної влади – це законодавчі
відправні засади, ідеї, положення, які виступають базисом формування,
організації та функціонування органів публічної влади. Вони поділяються на
загальні принципи, що стосуються системи органів публічної влади в цілому, і
спеціальні, дія яких розповсюджується лише на окремі підсистеми, ланки цієї
системи чи на окремі органи публічної влади.
У свою чергу, загальні принципи прийнято поділяти на дві групи в залежності
від форми їх юридичного закріплення й місця в загальній системі принципів, що
визначають організацію роботи органів публічної влади.
До першої групи відносяться принципи, які закріплені в Основному Законі і
являють собою засади конституційного ладу України: вища соціальна цінність
людини, народний суверенітет, державний суверенітет, республіканізм,
демократизм, унітаризм, соціальна держава, правова держава, світська держава,
поділ влади, верховенство права, законність, гласність, визнання
міжнародно-правових стандартів. Для цих принципів характерною є вища юридична
сила (навіть у порівнянні з іншими нормами Конституції), фундаментальний
характер, найвищий ступінь абстрактності, універсальність, підвищена
стабільність, ідеологічна нейтральність, конституційна форма закріплення,
системність.
Принцип найвищої соціальної цінності людини передбачає безумовний пріоритет
прав і свобод людини в діяльності органів публічної влади. Жодна інша мета не
може слугувати підставою для обмеження чи скасування основних прав і свобод
особи. Органи публічної влади створюються й діють для забезпечення прав людини,
всі інші їх функції є похідними.
Зміст принципу народного суверенітету полягає у визнанні народу носієм
суверенітету і єдиним джерелом влади. Саме народу належить право бути вищим
суддею з питань влади і вирішувати долю останньої. Відповідно його воля,
висловлена в певних формах, є істинним і єдиним базисом держави. Саме від волі
народу виходить мандат на устрій держави і будь-які зміни її форми, входження
держави у відповідні міждержавні об’єднання. Право визначати і змінювати
конституційний лад в Україні належить виключно народу і не може бути узурповане
державою, її органами чи посадовими особами; водночас ніхто не може узурпувати
державну владу.
Принцип державного суверенітету означає визнання державної влади похідною
від народу верховною владою, що виявляється у самостійному здійсненні державою
своїх функцій в рамках національного і міжнародного права. Спираючись на
легальне визначення суверенітету України, що дається у Декларації про державний
суверенітет України від 16 липня 1990 р., можна виділити чотири внутрішніх і
дві зовнішніх ознаки державного суверенітету:
Внутрішні ознаки:
– верховенство – на території держави не може бути інших, конкуруючих з нею
влад; тільки держава може робити свої веління загальнообов’язковими;
– самостійність – будь-яке протизаконне втручання інших суб’єктів
політичної системи в діяльність держави заборонене; у держави достатньо власних
ресурсів для виконання своїх завдань і функцій;
– повнота – державна влада розповсюджується на всі сфери суспільного життя
без винятку; держава має право вирішувати будь-які справи, що становлять
суспільний інтерес, без винятку;
– неподільність – державна влада є цілісною, єдиною; між державними
органами і гілками влади розподіляються лише повноваження для більш ефективного
вирішення суспільних справ.
Зовнішні ознаки:
– незалежність – держава самостійно формує свою зовнішню і внутрішню
політику, втручання іноземних держав у внутрішні справи суверенної держави є
неприпустимим;
– рівноправність – держава має рівні права і обов’язки у порівнянні з
іншими суверенними державами, є повноцінним учасником світової спільноти.
Принцип республіканізму або республіканської форми правління проголошений у
ч.1 ст.5 Конституції і полягає у тому, що всі вищі органи державної влади
формуються або безпосередньо народом, або загальнонаціональними
представницькими органами. Таким чином, в Україні неможливі будь-які спадкові,
довічні посади і державні органи, виведені за межі відповідальності перед народом.
Основний Закон України 1996 р. закріпив напівпрезидентську республіку, за якою
глава держави – Президент – виведений за межі трьох основних гілок влади і
покликаний виконувати консолідуючу, інтегруючу роль у державному механізмі.
Принцип демократизму означає право і реальну здатність громадян, широких
верств населення впливати на процес вироблення і зміст державно-владних рішень.
У новітній літературі з теорії держави і права набуло поширення «розширювальне»
тлумачення демократії, коли демократія ототожнюється з взірцем, оптимальним
устроєм держави. На наш погляд, більш коректним є «буквальне» тлумачення
демократії як форми політичного режиму, коли демократичною вважається «та
держава, устрій і діяльність якої відповідають волі народу, загальновизнаним
правам і свободам людини і громадянина». У демократичній державі мають
створюватися належні умови для діяльності політичних партій, спілок, асоціацій,
що відображають багатоманітність соціальних, політичних, економічних ідеалів,
прагнень і програм.
Принцип унітаризму або унітарної форми державного устрою у сфері державного
будівництва означає відсутність у складі України будь-яких державоподібних
утворень, єдність державного механізму і єдність системи законодавства. В
адміністративно-територіальних одиницях не можуть створюватись органи,
паралельні з місцевими органами державної влади. Вони можуть мати тільки власні
органи місцевого самоврядування, порядок формування, функції та компетенція
яких визначаються законодавством України. Автономна Республіка Крим є
адміністративно-територіальною автономією у складі України і ніяким чином не
порушує унітарного характеру нашої держави.
Принцип соціальної держави означає спрямованість державної політики на
першочергове задоволення соціальних потреб громадян. Зазначений принцип
покладає на державу обов’язок розробляти і здійснювати спеціальні соціальні
програми, спрямовані на підвищення загального рівня життя громадян, підтримку
соціально вразливих прошарків суспільства, вирівнювання доходів населення,
здійснення заходів щодо розширення мережі і зміцнення матеріально-технічної
бази соціальних закладів, тобто здійснення патерналістської функції.
Слід відзначити, що Україна нині знаходиться лише на початку свого шляху до
соціальної держави. Концептуальне викладення шляхів розбудови соціальної
держави в нашій країні міститься в Основних напрямах соціальної політики на
період до 2004 року, розроблених Кабінетом Міністрів і затверджених Указом
Президента України від 24 травня 2000 р. № 717/2000. Найважливішими завданнями
у соціальній сфері цей документ проголошує забезпечення розвитку
народонаселення, створення сприятливих житлових та соціально-побутових умов,
удосконалення трудових відносин, розвиток ринку праці та зайнятості населення,
розвиток соціального партнерства, реформування системи соціального забезпечення
(у тому числі соціальна підтримка громадян, звільнених у запас або відставку з
військової служби, служби в органах внутрішніх справ, установ
кримінально-виконавчої системи і членів їх сімей), розвиток гуманітарної сфери
(освіти, науки, фізкультури і спорту та ін.).
Принцип правової держави закріплений у ст.1 Конституції України і
передбачає визначеність державних органів правом, перш за все демократичною
конституцією і правовими законами, виданими на підставі цієї конституції.
Найбільш ґрунтовну характеристику правової держави, на наш погляд, подав
німецький державознавець У.Мойнер: «Правова держава є не тільки державою
законного управління і всеохоплюючого судового контролю, не тільки принципом
правової безпеки і обов’язковості виконання. У матеріальному сенсі слова воно
передбачає спільноту, побудовану на повазі особистої свободи і засадах такої
поміркованої та міцно заснованої державної влади, що має на меті захист цієї
свободи, влади, чий порядок, що походить від народу, пов’язує всі державні дії
цими засадами і прагненням до справедливого і рівномірного перетворення
людських взаємин». При цьому під правом розуміють систему загальнообов’язкових
норм, що відображають усталені уявлення народу про належний і справедливий
устрій державного і суспільного життя.
Принцип поділу влади, не відкидаючи єдності системи державної влади,
вимагає, перш за все, здійснення її на основі функціонального поділу (по
горизонталі) на законодавчу, виконавчу і судову підсистеми («гілки»), носіями
якої є самостійні органи держави (наприклад, в Україні – Верховна Рада України,
Кабінет Міністрів України, центральні органи виконавчої влади, місцеві державні
адміністрації та суди України). Водночас цей принцип передбачає реальне
зрівноважування, за якого жодна з трьох гілок влади не може ущемити або
підкорити собі інші. З іншого боку, принцип поділу влади знаходить свій прояв у
розмежуванні (по вертикалі) предметів відання і повноважень між вищими,
центральними і місцевими органами державної влади. Конкретний зміст принципу
поділу влади найбільш вдало, на наш погляд, визначено російськими
державознавцями М.В.Баглаєм і Б.М.Габричидзе:
– закони повинні мати вищу юридичну силу і прийматися тільки законодавчим
(вищим представницьким) органом;
– виконавча влада повинна займатися в основному виконанням законів і тільки
обмеженою нормотворчістю, бути підзвітною або главі держави, або парламенту;
– між органами законодавчої і виконавчої влади має бути забезпечений баланс
повноважень, що виключає перенесення центру прийняття владних рішень, а тим
більш усієї повноти влади на одного з них;
– судові органи незалежні й у межах своєї компетенції функціонують
самостійно;
– жодна з трьох гілок влади не повинна втручатися в прерогативи іншої
влади, а тим більше зливатися з іншою владою;
– спори про компетенцію повинні вирішуватися тільки конституційним шляхом у
рамках юридичної процедури, тобто Конституційним Судом;
– конституційна система повинна передбачати правові засоби стримування
кожної влади двома іншими, тобто містити взаємні противаги для всіх влад.
Принцип поділу влади закріплений у ст.6 Конституції України і відображений
у структурі Основного Закону.
Принцип законності стосовно діяльності органів публічної влади закріплений
у ч.2 ст.19 Конституції України: «Органи державної влади та органи місцевого
самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах
повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України».
Таким чином, конституційно визнано, що за межами компетенції, визначеної
Конституцією та законодавством, органи публічної влади діяти не можуть. З
іншого боку, з конституційного припису випливає, що компетенція, форми і методи
діяльності органів публічної влади мають бути закріплені в чинному
законодавстві. Це є важливою гарантією захисту прав і свобод громадян від
свавілля посадових осіб.
Принцип гласності полягає у визнанні необхідності й вимозі обов’язкового
дотримання безперешкодного руху інформаційних потоків у межах політико-правової
системи. Цей принцип відкидає будь-які перепони на шляху суспільно значущої
інформації, за винятком лише мінімальних правообмежень, необхідних для
забезпечення національної безпеки та обороноздатності, і водночас вимагає від
держави налагодження міцних, постійних зв’язків з громадськістю. При цьому
швидкий розвиток засобів масової комунікації значно полегшує інформаційний
обмін, дає змогу якісно та кількісно його покращити, і водночас робить все
більш проблематичним приховування відомостей від широких кіл громадськості. На відміну
від попередніх принципів, принцип гласності не відображений у тексті
Конституції у вигляді окремої норми, але випливає зі змісту низки
конституційних норм (зокрема, з положень ст.57, ч.1 ст.84, ч.2,3 ст.94, п.7
ст.129) і прямо закріплений у багатьох законах, що визначають статус органів
державної влади і місцевого самоврядування .
До другої групи загальних принципів можна віднести: позапартійність
державної служби, професіоналізм і компетентність, економічність,
ефективність, самостійність, рівний доступ громадян до державної служби,
поєднання виборності та призначуваності, колегіальності та єдиноначальства,
відповідальність держави за діяння своїх органів та посадових осіб, поєднання
загальнодержавних і місцевих інтересів. Вони підпорядковані основам
конституційного ладу і поширюють свою дію на всі органи публічної влади.
Спеціальні принципи організації та діяльності органів публічної влади є
досить різноманітними і обумовленими специфікою кожного з них. З огляду на це
перелік і конкретний зміст цих принципів буде викладено при характеристиці
організації роботи кожного з органів публічної влади окремо.
Немає коментарів:
Дописати коментар