Республіка Індія являє собою союз (федерацію), що
складається з 28 штатів і 7 союзних територій. Число муніципалітетів становить
близько 645 тисяч. У сільській місцевості ці територіальні одиниці називаються
панчаятами, для міст це можуть бути муніципальні корпорації, муніципалітети і
«Наджар панчаяти».
Індія має давню традицію панчаятов - сільських рад, які
керують справами села. Органи міського самоврядування також мають довгу історію
свого існування в Індії. Перша муніципальна корпорація з'явилася в Мадрасі ще в
1688 році, а потім такі корпорації були утворені в Бомбеї і Калькутті в 1726 р..
Коли Індія здобула незалежність в 1947 році, Конституція
Індії визначила організаційні основи панчаятов - 40 стаття говорить, що держава
надає панчаятам повноваження і владу, необхідні для їх функціонування як
органів місцевого самоврядування. Однак Конституцією не були прописані якісь
певні повноваження місцевої міської влади.
До 1993 року проводилося багато експериментів у системі
місцевого самоврядування в сільській місцевості, а потім 73 і 74 поправки до
Конституції надали конституційний статус сільським та міським радам і створили
загальнонаціональну систему місцевого самоврядування з фіксованим п'ятирічним терміном
функціонування світової, регулярними виборами і контролюючим їх роботу органом
- державної Фінансової Комісією.
У більшості штатів панчаяти мають триступеневу ієрархію:
село, блок (група сіл) і округ, великі і малі міста є окремими муніципальними
утвореннями. До числа членів місцевих рад обов'язково входять жінки ( 33,3 %) і
представники каст, племен, національних меншин (відповідно
до їх процентним співвідношенням в чисельності населення даної територіальної
одиниці).
Згідно Конституції Індії, органи місцевого самоврядування
міст підпорядковувалися владі штатів і тому керувалися їх законодавчими зборами,
а в разі союзних територій - їх парламентами. Регулювання діяльності органів
міського самоврядування з боку федерального уряду вперше мало місце в 74
поправці до Конституції, прийнятої в 1992 році. Поправка була прийнята
парламентом країни з метою визначення загальних рамок роботи місцевої міської
влади та підвищення ефективності їх функціонування як демократичних утворень
самоврядування.
У сучасній Індії зростає розуміння необхідності і важливості
місцевого самоврядування, як механізму демократії та інституту надання послуг
територіальним общинам громадян. В даний час є два яскраво виражених типу
місцевого самоврядування: міський і сільський.
Конституція класифікує муніципальні органи на панчаяти -
органи місцевого самоврядування в сільській місцевості, Наджар панчаяти (Nagar
Panchayats) - для областей, які знаходяться в процесі переходу від сільської
місцевості до міського пристрою, муніципальні ради - для невеликих міських
територій, і муніципальні корпорації - для великих міських територій, а також
визначається їх структура. Конституцією також позначені призначення виборних
комісій штату, призначення фінансових комісій, структура комітетів з міського
планування і термін повноважень муніципальних властей.
Функції місцевих органів підрозділяються на обов'язкові
та дискреційні (виконувані за власним розсудом).
Обов'язкові функції включають: водопостачання, будівництво
та утримання вулиць, освітлення та поливання вулиць, підтримання чистоти вулиць
і громадських місць, зміст або підтримка державних лікарень, підстава та зміст
початкових шкіл, реєстрація народжень і смертей, найменування вулиць і
нумерація будинків, і інше.
Дискреційні (надані на власний розсуд ) функції:
благоустрій територій; спорудження та утримання громадських парків, садів,
бібліотек, музеїв, будинків відпочинку, лепрозоріїв, дитячих будинків, установ
для жінок, які переховуються від домашнього насильства; допомогу соціально
незахищеним групам населення; проведення досліджень; організація громадських
прийомів, виставок, розважальних заходів; забезпечення транспортного сполучення
всередині муніципального освіти; турбота про добробут муніципальних службовців.
Таким чином, в останні два десятиліття в Індії зроблені
активні дії з модернізації системи місцевого самоврядування. Проте, експерти
вважають, що необхідні додаткові реформи, які створять адекватну систему
моніторингу та механізми контролю над діяльністю місцевої влади.
Ресурсний Центр місцевого самоврядування Індії створив
спеціальний сайт, де представлена інформація про історію, правові основи, вибори, функції,
фінансову організацію, статистику і т.д. www.localgovernmentindia.org/
Переклад та редагування: Сергій Філіпенко
Немає коментарів:
Дописати коментар