Сторінки

середа, 20 травня 2015 р.

Побудова місцевого самоврядування в Україні

В Україні на рівні базових територій (за винятком м. Київ і Севастополь) міс­цеве самоврядування будується за моделлю «сильний мер — рада».
Особливістю місцевого самоврядування міст Київ і Севастополь є відсутність виконавчих комітетів міських рад народних депу­татів. їхні функції делеговані відповідним міським державним адміністраціям.

Міський голова цих міст обирається територіаль­ною громадою і очолює міську раду народних депутатів. Разом з тим міський голова призначається Президентом України на посаду голови міської державної адміністрації. Таким чином, міський го­лова міст Київ і Севастополь одночасно є й посадовими особами місцевого самоврядування, і посадовими особами державного управління.
Форми діяльності територіальних громад
Основною формою діяльності територіальних громад є форми їх безпосереднього волевиявлення. До них відносяться:
> місцеві вибори;
> місцеві референдуми;
^ загальні збори громадян за місцем проживання;
^ місцеві ініціативи;
^ громадські слухання.
1.   Місцеві вибори.
Не зважаючи на конституційне закріплення територіальної громади як первинного суб'єкту МСВ, вона не може здійснювати цілеспрямоване управління місцевими процесами. То­му є за необхідне формування представницьких органів територіа­льних громад. Основні принципи місцевих виборів регламентують­ся Законом України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, міських рад та сільських, селищних, міських голів» від 06.04.2004 р.
Особливістю формування представницьких органів в Україні є те, що територіальні громади базових територій шляхом місцевих виборів формують представницькі органи не тальки свого рівня, але й асоційованого (район, область).
2. Місцеві референдуми.
Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 р., ст. 1 (витяг)
Місцевий референдум — форма прийняття територіальною гро­мадою рішень з питань, що належать до відання місцевого самовряду­вання, шляхом прямого голосування
Місцевий референдум є найвищою формою безпосереднього волевиявлення територіальної громади відносно вирішення питань місцевого значення. Основні принципи місцевих референдумів ре­гулюються Законом України «Про Всеукраїнські та місцеві рефе­рендуми» від 3.07.1991 р.
Предметом місцевого референдуму може бути будь-яке пи­тання, віднесене до відання місцевого самоврядування: прийн­яття, зміна, відміна рішень, віднесених до відання місцевого самоврядування, прийняття актів, що визначають зміст рішення рад та їх виконавчих органів. На місцевий референдум не мо­жуть бути віднесені питання про скасування законних рішень державних органів, питання, що відносяться до відання суду, прокуратури, питання, пов'язані з обранням, призначенням, звільненням посадових осіб, які відносяться до компетенції ради.
Місцеві референдуми проводять в межах адміністративно-територіального утворення; рішення, прийняті на референдумі, мають вищу юридичну силу відносно рішень рад.
Рішення референдумів не потребують затвердження державни­ми органами.
3. Загальні збори громадян за місцем проживання.
Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 р., ст. 1(витяг)
Загальні збори — зібрання всіх чи частини жителів села (сіл), сели­ща, міста для вирішення питань місцевого значення
На відміну від референдумів, загальні збори громадян за міс­цем проживання провадяться на рівні «мікрогромад». Загальні збори скликаються сільськими, селищними, міськими головами, виконавчими органами рад, органами самоорганізації населення. В загальних зборах мають право брати участь особи, які відпові­дають вимогам ЗУ «Про вибори депутатів Верховної Ради Авто­номної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів». Ця норма не відповідає Конвенції Ради Європи про участь іноземців в суспільному житті на місцевому рівні від 02.1992 р.
Рішення загальних зборів громадян враховують у своїй діяльно­сті органи місцевого самоврядування.
4. Місцеві інііативи.
Є безпосереднім волевиявленням терито­ріальної громади, закріплює право територіальної громади ініцію­вати в раді розгляд будь-якого питання, віднесеного до компетенції МСВ.
Порядок внесення ініціативи на розгляд ради визначається представницькими органами МСВ або статутом територіальної громади.
Місцева ініціатива, внесена у встановленому порядку підлягає обов'язковому розгляду на засіданні ради, на якому є присутні чле­ни ініціативної групи.
Рішення ради з приводу питань ініціативи має бути обов'язково оприлюдненим.
5. Громадські слухання.
Проявляються у можливості зустрічі з депутатами відповідної ради і посадовими особами місцевого самоврядування. Під час слухань члени територіальної громади мають право заслухати звіти депутатів відповідної ради про їх роботу в цілому чи з приводу якого-небудь конкретного пи­тання.
Порядок, періодичність, строк проведення громадських слухань визначається територіальною громадою, але не рідше одного разу на рік.


Немає коментарів:

Дописати коментар